torstai 26. maaliskuuta 2015

MY B-DAY

Image and video hosting by TinyPic
Viime viikot ja päivät olen miettinyt omaa ikää. Lähinnä siinä suhteessa, miten olen kasvanut henkisesti yläasteelta tähän päivään. Töissä harjottelijoiden perehdyttämisessä olen monta kertaa pohtinut, olisinko yläaste- tai lukioikäisenä ollut valmis ravintola-alalle. Oma-alotteisuuden, heittäytymisen, tarmokastahtisuuden, itsevarmuuden sekä paineensietokykyisen painottamalla alalla en olisi varmastikaan selvinnyt tai kokenut pärjääväni alalla.

Pieni, ujo ja vetäytyvä olivat varmaan ne kolme kuvaavaa adjektiivia, jotka koin olevani isossa porukassa. En edelleenkään pidä huomionkeskipisteenä olemisesta ja kertoa juttujani, jossa monta silmäparia katsoo ja korvaparia kuuntelee - mutta en sanoisi olevani enää niin hiljainen kuin tuolloin.

Viisi vuotta sitten syksyllä aloitin kokkikoulussa täällä Oulussa. Päätin etten voi olla enää ujo, vaan haastan itseni uudessa koulussa uusien ihmisten keskuudessa. Pian tutustuinkin ihaniin luokkakavereihin ja kaverien kautta heidän kavereihin.

Mutta ihan viime vuosina olen tuntenut kasvavani yli yläasteen aiheuttamista haamuista eikä pituuteni ole ollut itselleni este. Se, että jatkuva kommentointi omasta pituudestani esimerkiksi söi sitä pientäkin itsevarmuutta, joka sai minut vetäytymään entisestään kuoreeni. Jos joku vielä jaksaa ottaa pituuteni esille en noteeraa asiaa. Se ei muuta sitä mitä olen.
Tunnen myös olevani itsevarmempi ja olen onnellinen saadessani olla töissä täysin omaitseni. Asiakaspalvelutyö on iso plussa siinä, mitä olen nyt. Ihmisten kanssa kommunikointi on kasvattanut tätä ujoliisaa paljon varmemmaksi sekä sosiaalisemmaksi. Blogin kautta olen uskaltanut lähteä tapaamaan jännittämättä ihmisiä, joiden blogeja olen lukenut näkemättä heitä aiemmin. Näihinkin lähden monesti sillä "haasta itsesi"- asenteella, sillä en halua jäädä mieleen hiljaisena tyyppinä, vaan haluan antaa itsestäni heille samoin kuin tahdon tutustua heihin.Monesta olen saanut huippuja kavereita ja se e on aika jännää!

Kokiksi valmistumisen jälkeen päästessäni yhteen harjoitteluajan paikkaani, huomasin miten erilainen olin ollessani ihan oikeasti töissä kuin vain harjoittelussa. Vastuun kantaminen, tilanteen haltuunottaminen, päätteleminen, ennakointi ja oma-alotteisuus nousivat entistä enemmän esille. Enää ei odotellut työtehtäviä vaan osasi katsoa omilla silmillä ja alkaa tehdä. Asioiden varmistelu loppui oman itsevarmuuden kasvaessa.
Image and video hosting by TinyPic
Jos ajattelen itseäni 10 vuotta taaksepäin, ollessani 17-vuotias, on tapahtunut suuri harppaus eteenpäin. Tyttö, joka piilotteli kasvojaan hiustensa alla ja sai ihanilta abeilta heidän päivänään "Pahis"-diplomin. Tyttö, joka ei nauttinut kauheasti joka hetkestä vaan lähinnä käveli sumussa. Lähinnä kun mietin tuota ikää, muistan vain Kiinan-reissun ja kuinka mietin täyttäväni 18-vuotta seuraavana vuonna. :S Tekisi mennä ajassa taaksepäin ja antaa pitkä halaus tuolle tytölle. Tsempata ja sanoa, että leuka pystyyn ja mene nauttimaan elämästä- täällä eletään vaan kerran!

Näiden vuosien aikana on tapahtunut paljon pettymisiä, epäonnistumisia, mutta myös paljon onnenkin hetkiä, tutustumisia parhaimpiin ihmisiin, ammatteihin valmistumisia, rakkauden ja välittämisen kokemista, kummiksi pääsemistä, ikimuistoisia kokemuksia ja hetkiä tärkeiden henkilöiden kanssa.

Tänä vuonna en koe ikäkriisiä, vaikka pikkusisko puhuukin että oon kohta jo 30-vuotias. Lähinnä otan iän vastaan ylpeydellä- vaikka pienesti se viiminen numero tuossa vähän kalvaa. Tärkeintä on nauttia elämästä, pyrkiä elää hetkessä, lopettaa turha stressaaminen, olla onnellinen, rakastaa ja tulla rakastetuksi. Poistaa turha negatiivisuus ympäriltä ja pitää ystävä- ja lähipiirissä niitä positiivista energiaa sisältäviä ihmisiä.

Tänä päivänä käyn kampaajalla, menen iltavuoroon ja kävelen kotiin leipomaan lauantain pienimuotoisia kaverisynttäreitä varten. Perjantai on vapaapäivä ja nään serkkua sekä Minna saapuu Rovaniemeltä viikonloppu vieraaksi. Odotan innolla ihanien ystävien seurassa olemista. 
Image and video hosting by TinyPic

15 kommenttia:

  1. Paljon onnea Heidi :)<3 hieno kirjoitus! <3

    VastaaPoista
  2. Paljon onnea Heidi ♥ Tosi kivoja kuvia. :)

    VastaaPoista
  3. haha pahis ;) terkuin viskibasso-laura :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah! Sun ihanaa titteliä en muistanukkaan hahah!:D

      Poista
  4. Heidi, silloin kauan sitten en nähnyt sun pituutta...vaan sen sun hymyn ja silmät. Sitten mainitsit että oot "lyhyt" ja minä totesin "aijaa" :D. Musta olit söpö tytteli xP'

    VastaaPoista
  5. Ja paljon onnea heidi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanista sanoista ja onnitteluista! Tuli niiiin onnellinen ja iloinen olo. Alkoi vakn mietittymään kuka tämä mysteerinainen on ;)

      Poista
  6. Nainen? :D Sä oot nainen, en mä! Joskus olen akkamainen, mutta kyllä mulla vielä miehyys tallella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hhhaahahh! Tässäpä tuliki käänne!

      Poista
    2. Hirmuinen käärme käänne!?! Joskus joku mieskin osaa ylättää heban, onneksi. Tota, kauanko se stocca on viel auki, kun olen tehnyt ouluun tuloa ainankin viimeiset yks ja puol vuotta. Aina on tullu eteen joku hirmuinen työvuoro rulianssi tai on löytynyt joku turhanpäivänen rahareikä, joka on sitten syönyt lompuukiin loven. Kumminkin aina on löytynyt tekosyitä. ;)

      Hyviä aamuja ja hyviä jatkoja, takarivin tytteli! (Enempää en viihti kertoo, muuten tunnistaa minut. "Takarivi", koska sieltä mä sut bongasin ekana kerran! Oot varmaan huomannut että toinen vihje vois olla että tykkään kiusata sua! :D, niin kuin silloin joskus vuonna "nakki ja kirves")

      Poista
    3. Tässä nyt on kovasti saanut miettiä herra X:n henkilöllisyyttä! "Nakki ja kirves" - ajan voi vääntää helposti 11 vuoden päähän tai sitten viiden vuoden taakse. Hyvin pysäyttävää! :D mutta yksi vahva pääepäilty on lukittuna mielessä.

      Kyllähän tuo Stockmann on auki pitkän ajan vielä- ei pelkoa! :D

      Poista
    4. VAIN yksi, aika kurko päätös! :D

      Poista
    5. Ps. ONKO hebulia kiusattu ennen jå mua!.. pahoja ollu ne pojat/ tytöt, jotka ovat kiusanneet! Remmiä heille, jotka ovat kiusineet sua >:) ... ja toi pääepäilys on varmaan väärä! hihihihihii''

      Poista